Používame cookies

Súbory cookie a ďalšie technológie sledovania používame na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania našich webových stránok, na to, aby sme vám zobrazovali prispôsobený obsah a cielené reklamy, na analýzu návštevnosti našich webových stránok a na pochopenie toho, odkiaľ naši návštevníci prichádzajú. Viac info

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa: Čo to znamená pre nás v realitnom biznise?

Pridané: 3.7.2024

Od 1. júla 2024 vstupuje do platnosti nový zákon o ochrane spotrebiteľa (zákon č. 108/2024 Z. z.), ktorý prináša významné zmeny pre našu realitnú kanceláriu a maklérov. Tento zákon aktualizuje a zjednodušuje existujúce predpisy a reflektuje požiadavky európskych smerníc. Tu je prehľad hlavných zmien, ktoré budeme musieť dodržiavať.

Zvýšená informačná povinnosť
Musíme poskytovať podrobnejšie informácie pri uzatváraní zmlúv s klientmi. To znamená:

Transparentnosť cien a inzerátov:
Pri propagácii nehnuteľností musíme uvádzať reálne a úplné ceny, vrátane provízie. Tým sa predíde skrytým nákladom a zavádzaniu klientov. Ak uvádzame cenu nájomného, musíme v inzeráte uviesť aj sumu za energie pre počet osôb.
Detailné informácie o službách:
Musíme jasne definovať rozsah našich služieb, ceny a všetky súvisiace poplatky, aby sme predišli nedorozumeniam a možným sťažnostiam zo strany klientov.
Alternatívne riešenie sporov:
Na našej webovej stránke musíme uviesť informácie o možnosti alternatívneho riešenia sporov v zmysle zákona 391/2015 Z. z.


Ochrana spotrebiteľov
Nový zákon posilňuje ochranu spotrebiteľov pri objednávaní služieb „na diaľku“:

Zákaz zavádzajúcich praktík: Musíme sa vyhnúť zavádzajúcim a klamlivým obchodným praktikám, ako sú nepravdivé recenzie a podobne.
Právo na odstúpenie od zmluvy: Lehota na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu sa predĺžila z 14 na 30 dní. Toto sa týka zmlúv uzavretých počas nevyžiadanej návštevy v domácnosti spotrebiteľa alebo pri organizovaných predajných akciách.
Odborná starostlivosť: Musíme dodržiavať požiadavky na odbornú starostlivosť, ktorá zodpovedá čestnej obchodnej praxi a zásade dobrej viery.


Mechanizmus druhej šance
Zákon zavádza mechanizmus druhej šance, ktorý nám umožňuje dobrovoľne ukončiť porušovanie predpisov a uskutočniť nápravu bez hrozby vysokých sankcií:

Motivácia k dodržiavaniu pravidiel: Tento mechanizmus nás motivuje k dodržiavaniu právnych predpisov a k rýchlej náprave vzniknutých škôd.
Zníženie sankcií: Ak dobrovoľne odstránime nedostatky a odškodníme klientov, môžeme sa vyhnúť vysokým pokutám alebo znížiť ich výšku.


Vylepšenie dohľadu a sankcií
Nový zákon posilňuje kompetencie orgánov dohľadu a zavádza nové zásady ukladania sankcií:

Jasnejšie pravidlá dohľadu: Orgány dohľadu budú mať jasne vymedzené kompetencie, čím sa zvýši efektívnosť kontrol.
Spravodlivejšie sankcie: Pokuty budú určované ako percento z obratu, čo zabezpečí spravodlivejšie a proporcionálnejšie trestanie.


Záver
Nový zákon č. 108/2024 Z. z. prináša pre nás v realitnej kancelárii zmeny, ktoré zvyšujú ochranu spotrebiteľov a prispievajú k zlepšeniu realitného trhu. Očakávam, že tieto zmeny budú mať pozitívny vplyv aj na inzerciu a celkovú transparentnosť v našom sektore.

 

Zdroj: Realitná únia SR